Praktijk voor Inergratieve Psychotherapie
Neem Contact op: 06 -17263011

Stilstaan is vooruitgang!

Stilstaan is vooruitgang!

Wist jij dat zo’n 50-75% van fysieke klachten stress gerelateerd zijn? Bijna niet voor te stellen he? Het is dus heel belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen. Wanneer en hoe doe jij dat?

Hoe ervaar jij te veel spanning?

Spanning is op zichzelf helemaal niet erg. Het zet aan tot actie, het motiveert en het brengt je ergens. Je kan spanning op een heleboel manier ervaren. In je hoofd (te veel denken) in je lichaam (borst, maag, keel rug…), in je gedrag ( hyperactief worden, inactief worden….) Iedereen ervaart het anders en het heeft voor iedereen andere gevolgen. Sommige mensen hebben spanning nodig om goed te kunnen functioneren, anderen worden juist belemmerd in hun functioneren als de spanning te veel wordt. Wat is jou signaal? Hoe merk jij dat je een pauze in moet lassen of dat je genoeg gewerkt hebt en dat het tijd is voor ontspanning?

Voor mij zijn er verschillende signalen. Als ik te lang achter elkaar ergens mee bezig ben, dan begin ik een druk in mijn hoofd te voelen, het is alsof mijn hoofd ‘vol ’raakt. Als ik ergens zenuwachtig voor ben, merk ik dat ik hoog in mijn adem ga ‘zitten’ en krijg ik het gevoel alsof mijn keel dicht geknepen wordt. Ook merk ik, als ik te veel zit te piekeren, niet meer in mijn lijf ben en niet meer voel wat er zich in mijn lichaam afspeelt. Een andere keer reageer ik op spanning door geïrriteerd of geprikkeld naar mijn omgeving te zijn. Ik projecteer dan mijn eigen ongenoegen en spanning op hen, en geef hun de schuld.

Gewoon doorgaan….

Ik heb de neiging om de signalen te negeren en door te gaan met wat ik aan het doen ben. Iets in mij wil niet voelen hoe het echt voelt van binnen. Als ik er aan toe geef moet ik immers stoppen en tijd nemen om er mee aan de slag te gaan. Ik moet mezelf confronteren met wat ik werkelijk aan het doen ben. Het kan ook zijn dat het me niet uitkomt om te stoppen, het moet af!! Of ik wil de emotie niet voelen die gepaard gaat met de spanning, zoals angst voor wat ik moet presteren of verdriet om wat er is gebeurd. Door gewoon door te gaan, lijkt het net als of het er niet is. Struisvogel politiek noemen we dat. Herken je dat?

Stoppen en stil staan helpt om beter in je vel te zitten!

Als je niet stopt, blijft de spanning en krijgt je mogelijk allerlei bijeffecten of klachten. Vaak zijn we ons daarvan niet bewust. Je kan je spanning voorstellen als een bad kuikentje dat je onder water probeert te houden. Dat kan je lang volhouden, maar op een onvoorzien moment, als je er even niet aan denkt, plopt het op! En dan…? Duw je het weer onder of neem je pauze en ga je stil staan bij wat er is en neem je een moment om te ontspannen?

Met zegt wel eens stilstaan is achteruitgang. Ik zeg stilstaan is vooruitgang. Als je stilstaat bij jezelf en je neemt de tijd om te ontspannen kan je veel meer aan. Het is wetenschappelijk bewezen dat als je stress hebt, je minder goed kan denken. Als je stress hebt, kan je lichaam en je geest niet ontspannen. Je lichaam blijft voortdurend in de ‘áan-stand’ staan, zodat we voorbereid zijn op dat wat staat te gebeuren. Je hersenen krijgen voortdurend signalen dat alertheid en actie nodig is. Af en toe moet het lichaam uit die aan-stand en teruggebracht worden in de ruststand ( uit-stand). Als dat niet gebeurt, stapelt stress zich op en kunnen klachten ontstaan. Kan je je voorstellen in deze hectische tijd, dat 50-75 % van de klachten stress gerelateerd is?

Stilstaan is vooruitgang

Op tijd stoppen en pauzes nemen, ontspannen en reflecteren of mediteren is goed voor je lichaam en geest. Stilstaan en ontspannen is net zo belangrijk voor je als eten en drinken. Zo bijf je bewust in verbinding met jezelf en heb je je leven in eigen hand! Bovendien is het niet alleen goed voor jou en jouw lichaam en geest…. het heeft direct zijn uitwerking op de mensen om je heen.

Het is echt waar: Stil staan is vooruit gang!

 

Heb je een moment nodig voor jezelf? Meld je aan voor het bezinnings / stilte weekend: bewust in Balans dat ik samen met Martin Springvloed organiseer op 27,28 en 29 november. Meer informatie: https://www.ineenanderlicht.nl/bezinningsstilteweekend/

 

Je kan je ook inschrijven voor een TRE groep waar je op een diepe manier kan leren ontspannen en een heldere geest krijgen. Kijk voor meer informatie op www.ineenanderlicht.nl/TRE/

 

Geef een reactie

Contact

In een ander licht
Maartje van Driel
Finsestraat 15
2912 TG Nieuwerkerk ad IJssel
Mobiel: 06 -17263011

e-mail -Maartje

Laatste berichten